Week 2 - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Sacha Uijlen - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Sacha Uijlen - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Sacha

15 Februari 2015 | Myanmar, Mandalay

Lieve allemaal,

15-02-2015
Vandaag een lekker rustdagje gehad. Zaterdag was erg intensief, dus een rustdag was heel fijn. We hebben lekker uitgeslapen en hebben de ochtend gebruikt om lessen voor te bereiden, te douchen, nagels te lakken en lekker te lezen. In de middag ging de zoektocht naar de wifi verder. In het kantoor van U Nayaka werkte de wifi niet. Tegenover de school zit een theehuis, waar je ook gebruik kunt maken van gratis wifi. Dit werkte al beter dan op het kantoor, maar we konden nog steeds niet op waarbenjij.nu. Uiteindelijk hebben we besloten om naar het hotel te lopen waar we eerst verbleven. Hier hebben we uiteindelijk in de lobby gebruik gemaakt van de wifi. Op de terugweg zijn we even langs het Golden House gegaan. Hier nog een tijdje gezellig met de kinderen gespeeld. We zijn uit eten geweest met Nico en Bradley (een Amerikaanse vrijwilliger die hier al 1,5 jaar is). Toen we terugwaren van het eten hebben we weer een hele tijd met de kinderen van het Golden House gespeeld. We hebben ze verschillende handjeklap spelletjes geleerd, zoals chocolade. We hebben niet heel veel bijzonders gedaan, maar het was echt een gezellige dag.

16-02-2015
Vandaag niet heel veel bijzonders gedaan. Ik moest vrijdag eerder les geven aan de fast track en wist niet of dit nu permanent was of alleen voor een dag. Vandaar dat vanochtend de wekker extra vroeg ging bij mij. Ik kwam bij mijn klas, maar een andere leerkracht was er en die zei dat ik pas om 10.00 hoefde. Geen man overboord, want ik had hier rekening mee gehouden en heb aan mijn blog van gisteren gewerkt, maar toen ik om 10 uur kwam bij mijn mentor vertelde zij mij dat de kinderen naar de bibliotheek waren en dat ik om 8.45 les had moeten geven. Oeps… Ach ja hoort hier een beetje bij de cultuur, want Sharon kwam bij haar klas aan en er was niemand. Bleek dat de klas een uitje had naar het park. Dus toen konden Sharon en ik samen genieten van een vrije ochtend. We zijn lekker buiten op een bankje gaan zitten om een beetje mensen te kijken. Er kwamen natuurlijk snel genoeg allemaal kinderen bij ons zitten en we hebben ons prima vermaakt tot Elke terugkwam.
In de middag gewoon les geven aan de kinderen van het Golden House. Dit ging prima en daarna zijn we gaan eten bij het theehuis tegenover de school.

17-02-2015
De dag begonnen met les geven aan de fast track klas. De onderwijsassistente was ziek, dus ik stond alleen voor de klas. Het ging allemaal gelukkig goed en de kinderen vroegen aan het einde van de les wanneer ik er weer zou zijn. Ik heel vrolijk vertellen dat ik er morgen weer ben, maar wat blijkt; ze hebben morgen een vrije dat en de dag erna beginnen de examens en als de examens zijn afgelopen dan hebben ze geen les meer, dus ik kan waarschijnlijk geen les meer daar geven. Dat vind ik wel heel jammer, want ik begon net de kinderen te kennen. Toch ga ik morgen en overmorgen voor de zekerheid nog even langs, want Susan (mijn mentor) heeft er niets over tegen mij gezegd, dus misschien hebben ze de examens om mijn les heen gepland (?). De communicatie is hier vaak een verbeterpunt. We zijn er tegenwoordig wel aan gewend geraakt, dat heel je plannen opeens omgegooid worden, omdat je klas er niet is of omdat je ineens les moet geven in een andere klas etc. Gelukkig zijn wij heel flexibel ;). Tussen de middag ging Elke samen met Lena op fietsenjacht en hebben Sharon en ik nieuwe slippers gekocht, want ze vielen bijna uit elkaar (en dat na nog niet eens 2 weken). In de middag lekker in de zon gezeten op het schoolterrein en naar de spelende kinderen gekeken, want de zon schijnt hier volop, maar we zijn nog steeds zo wit als sneeuw. Natuurlijk trokken we wel de aandacht, waardoor we al snel omringd werden door kinderen, maar we hebben wel lekker rustig gezeten (ook hebben we even handbal gespeeld, pfoe wat warm in de zon). ’s Middags de lessen voor het Golden House. Door de examens die er aankomen waren de lokalen volgebouwd met examenbanken, dus in plaats van de gebruikelijke kring, hebben de kinderen in examenbanken gezeten. Snel uit eten geweest met Nico bij een lokaal restaurantje. Daar was echt het lekkerste eten dat ik tot nu toe hier op heb en nog goedkoop ook! Zul je ons zeker vaker vinden. Om 7 uur begon de bridging party. Dit was een soort bonte avond die de leerkrachten en leerlingen van de bridging klas hadden georganiseerd. Wij werden meteen naar de voorste rij geleidt waar onze VIP plaatsen al klaarstonden (ook al hebben wij helemaal niets te maken gehad met de bridging klas). De sfeer was echt geweldig. Een combinatie van de afscheidsmusical in groep 8 en de kerstviering op de pabo. Omdat wij arme Brabantse meisjes de carnaval moeten missen gingen wij lekker los op de voorste rij en werden we voor we het wisten het podium op getrokken. Nadat de show voorbij was stond ik nog strak van de adrenaline, dus hebben we nog even met de kinderen van het Golden House gespeeld. En voor we het wisten moesten we snel naar onze kamer, want het gebouw gaat om 10.00 dicht. Weer een geslaagde dag.

18-02-2015
Vanochtend zoals verwacht geen les. Vandaar dat we besloten om met zijn drieën op fietsenjacht te gaan. Vanuit het Golden House kunnen we twee fietsen lenen, dus we moesten er nog een huren. Lena had Elke al meegenomen naar een man die een fiets voor ons had, maar zij hadden hem ontmoet bij zijn restaurant en de fiets was op een andere locatie, dus we moesten op zoek naar een onbekend gebouw. We hadden wel een kaartje gekregen met zijn gegevens, maar nu werken ze hier niet met huisnummers, maar met blokken (bijv. 26th street, between 57th and 58th). Nou hadden we dat al gevonden, wat ik persoonlijk al een hele prestatie vond, maar we konden de juiste winkel nergens vinden. Aan allemaal mensen gevraagd, maar niemand wist het echt en ze wezen ons allemaal een andere kant op. Uiteindelijk hebben we het ook bij een hotel gevraagd met het idee dat ze daar wel Engels konden en ons dus goed zouden kunnen vinden. Die stuurde ons weer ergens anders heen, waar we het ook niet konden vinden. Daar was gelukkig een hele lieve local die voor ons belde naar het nummer op het visitekaartje. Toen kwam net de vrouw van het hotel aanrijden op haar scooter en zij zou ons wel even brengen, maar helaas bleek dit toch niet zo gemakkelijk, want ook zij kon het nergens vinden. Uiteindelijk vertelde ze ons dat ze bij het hotel ook fietsen verhuren en hebben we weten te regelen dat we voor dezelfde prijs een fiets kunnen huren. Het was een hele onderneming, maar het is dus gelukt! Wat was het heerlijk om weer te fietsen. Wat dat betreft ben ik wel een echte Nederlander. Terug op de kamer hebben we even lekker uitgerust, want we hebben stiekem toch heel lang gefietst en het is hier toch iets warmer dan wij gewend zijn. Nico vertrekt alweer over twee dagen, vandaar dat er bij het Golden House een karaoke georganiseerd was. Helaas was het instaleren van de apparatuur nogal een opdracht, waardoor we uiteindelijk meer met de kinderen gespeeld hebben dan echt gezongen. En toen er eindelijk muziek was, waren er allemaal Justin Bieber liedjes…

19-02-2015
Omdat we geen les meer hoeven te geven aan de fast track besloten we een fietstocht te gaan maken. In de stadgids zit een fietsroute met allemaal verschillende bezienswaardigheden. Maar zoals iedereen weet is het best lastig om kaart te lezen. Hierdoor zijn we heel lang onderweg geweest, hebben we aan minstens 10 mensen gevraagd waar we heen moeten en hebben we 1 bezienswaardigheid gezien (van de 10…). Uiteindelijk het eindpunt bereikt, de rivier, hier lekker gegeten en toen via de grote wegen terug naar de school. Dit ging een stuk sneller. Even uitgerust, les gegeven aan het Golden House en toen was het alweer tijd voor het afscheidsdiner van Nico. Met een hele groep lekker gegeten bij Nico’s tegenover de school. Vervolgens nog bij de Golden House geweest om een gezellig avond met de kinderen te hebben als afscheid.

20-02-2015
Vandaag is dan helaas de dag aangebroken dat Nico vertrekt. Hij werd weggebracht door Yi Mon en Taai Taai, twee van de leidsters van het Golden House. Zij nodigde ons uit om ook mee te gaan, dan konden we op de terugweg langs de U Bein-brug. Dit is de langste teakhouten brug van de wereld (1200 m). Ik vond het een heel mooi plaatje en ben niet zo bang aangelegd, dus samen met Elke hebben we gezellig een stukje gelopen op de brug, zonder leuning en met loszittende planken, die niet helemaal op elkaar aansluiten. Ook hebben we bij de brug geluncht. Yi Mon bestelde voor ons en we waren verrast toen we gefrituurde garnalen (of rivierkreeftjes) en gefrituurde maïs kregen. Toen we vroegen om uitleg over het pellen van de garnalen, bleek dat je ze niet hoeft te pellen, want garnalen eet je natuurlijk met poten, ogen, staart en al. We waren net op tijd terug op de school om even uit te rusten en toen weer door naar de les. We hebben besloten om vanavond een rustavond in te lassen, want het spelen met de kinderen is superleuk, maar ook supervermoeiend.

21-02-2015
Op onze vrije dag besloten we om naar de grote markt te gaan. Dit was een hele ervaring, want de grote markt is ook echt heel groot. Overal om je heen zijn mensen en je kunt er van alles kopen, zelf gebraden ratten… We waren in de ochtend naar de markt gegaan, want het begint nu al zo warm te worden dat je de middag eigenlijk moet vrij plannen, zodat je geen last hebt van de warmte. Elke en ik wilden nog een filmpje maken voor onze stageklassen in Nederland, zodat de kinderen iets meer informatie kregen en ze ons weer even zouden zien. Naar aanleiding van verschillende foto’s en onderwerpen hebben we verschillende tussenstukjes gefilmd om er een verhaal van te maken. Heel leuk en we zijn zeker trots op de resultaten. In de avond zijn we naar het hotel geweest om gebruik te maken van de wifi. Heel jammer dat zodra je eindelijk werkende wifi hebt waarbenjij.nu niet meer werkt… grrr dat was een heel frustrerend uurtje. Op de terugweg kwamen we langs een hindoeïstische tempel, hier waren een heleboel mensen en terwijl wij nieuwsgierig naar binnen aan het gluren waren werden we uitgenodigd om te komen kijken. Een hele aardige man heeft ons een paar dingen uitgelegd, maar we waren eigenlijk te laat. We zijn voor volgende week uitgenodigd om iets eerder te komen zodat we de ceremonie kunnen meemaken en daarna is er altijd een maaltijd.

Liefs,
Sacha

  • 25 Februari 2015 - 15:33

    Clemens:

    Ha Sacha, Jullie hebben wel een makkie als ik jouw verhalen lees. Lekker fietsen, uit eten met Nico, feetstjes en af en toe Engelse les geven. Nou ik wil wel ruilen. Nee even serieus, leuke verhalen en ik merk dat je het heel erg naar je zin hebt. Natuurlijk hoop ik ook dat je veel opsteekt over cultuur, onderwijs en programma's daar. Dat jullie veel terug mogen nemen naar Nederland en hier mee aan de slag gaan in het onderwijs. Misschien zetten jullie wel een langlopend contact met de Golden House op, dat zou pas echt fantastisch zijn. Geniet en ik schrijf jullie morgen om een facetime gesprek te hebben.

    Vrrl plezier en groet,

    Clemens

  • 04 Maart 2015 - 20:30

    Mardy Balt:

    Hebben jullie toevallig backpacker Pim Balt ontmoet? We horen het heel graag! Dankjewel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Voor mijn opleiding (PABO) ga ik drie maanden stagelopen in Myanmar.

Actief sinds 27 Nov. 2014
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 5949

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 23 April 2015

Myanmar

Landen bezocht: