Beenroeiers en aapje kijken - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Sacha Uijlen - WaarBenJij.nu Beenroeiers en aapje kijken - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Sacha Uijlen - WaarBenJij.nu

Beenroeiers en aapje kijken

Door: Sacha

Blijf op de hoogte en volg Sacha

26 Maart 2015 | Myanmar, Mandalay

Lieve allemaal,

26-03-2015
Het wordt al steeds warmer, vandaar dat Sharon en ik besloten om het zwembad van Mandalay eens uit te proberen. Het zwembad is zo’n 20 minuutjes fietsen van de school vandaan, dus om dat tijdens het heetst van de dag te doen is niet echt fijn, aangezien je na je frisse duik alsnog bezweet weer op de school aankomt. Vandaar dat onze wekker al om 5.30 afging en we om half 7 in het zwembad lagen. We hebben alleen nog maar gezwommen bij de waterval en de zwembaden die we hebben gezien, waren meestal niet al te schoon, daarom waren we heel blij om te zien dat het een schoon en mooi zwembad is. Zelfs met verschillende baden: voor de kleintjes, duikbad, met glijbanen en het gewone bad. Na heerlijk gezwommen te hebben, kon een lekker ontbijtje bij het theehuis er ook wel in en zo zijn we de dag goed begonnen.
We hadden ook een goede afsluiting van de dag, want we zijn uit eten geweest met Bradley. Hij vertrekt helaas volgende week naar Thailand en komt pas terug als wij weg zijn. Nu was het nog niet een echt officieel afscheid, want we zien hem vast nog wel de komende paar dagen, maar het is toch raar om van iedereen afscheid te moeten nemen. De dagen voordat we vertrekken uit Mandalay is het waterfestival en om de een of andere reden is iedereen weg, dus zullen we dit in ons uppie moeten vieren. We zullen ook niet echt een afscheidsdiner kunnen hebben, want iedereen is weg… Maar gelukkig hebben we elkaar en het Golden House, dus we zullen ons prima vermaken, maar het is gewoon een gek idee dat we niet een groot afscheid zullen hebben.

27-03-2015
Vandaag was een holiday voor Sharon op haar privé school. De andere lessen hebben we daarom ook afgezegd, zodat we een weekendje naar het Inle meer kunnen. Om 6.40 werden we al opgehaald om met de taxi naar het vliegveld gebracht te worden. Na 30 minuutjes vliegen zijn we aangekomen in Heho, vanuit daar is het nog een uurtje rijden naar Nyuang Schwe (een dorpje bij het Inle meer). Met een gedeelde taxi met een aantal hele aardige andere reizigers vliegt dat uur natuurlijk om. We hebben een supermooie kamer met een heel gezellig balkonnetje. Omdat we in de ochtend vertrokken waren, was het pas 12 uur. Als echte Nederlanders gingen we een fiets huren om om het meer te fietsen. Ik vond het een hele mooie route, langs allemaal rijstvelden. En we zagen zelfs af en toe een exotische hagedis of buffalo. Langs de weg reed een jongen op een buffalo en toen we er een foto maakten, nodigde hij ons uit om ook even op de buffalo te zitten. Een hele leuke ervaring, dat begrijp je wel. De fietstocht was heel mooi, maar aan het begin wel best warm, gelukkig verdween al snel de zon achter de wolken en voor we het wisten begon het te regenen! Ik vond het echt heerlijk, maar de regen ging steeds harder en we zijn uiteindelijk maar even ergens wat gaan drinken om te schuilen, want niet iedereen kan regen zo waarderen als ik. Tijdens het fietsen kwamen we door een dorpje waar een man ons aansprak over het oversteken van het meer met de boot. We konden onze fietsen dan meenemen en konden dan via de andere kant terug fietsen naar ons dorpje. Dit vonden wij een heel leuk idee en vandaar dat we het ook hebben gedaan. Onderweg hebben we de bekende beenroeiers gezien. Dit zijn vissers, die met hun been kunnen roeien, zodat ze hun handen kunnen gebruiken om te vissen. Aan de overkant van het meer beland, zijn we weer teruggefietst naar ons dorpje, waar we meteen de markt hebben bekeken. Even uitgerust, want het is best vermoeiend zo’n hele dag bezig te zijn. Lekker “westers” gegeten in een van de toeristische tentjes en onze avond doorgebracht op ons balkonnetje met een lekkere strawberry milkshake.

28-03-2014
We stonden weer op tijd op, want om 8 uur werden we opgehaald voor onze boottocht over het Inle meer. We hadden een boot voor ons drieën en konden hierdoor ook een beetje aangeven wat we graag wilden zien. Heerlijk om in het zonnetje over het meer te varen. Muziekje in, voeten omhoog, hoe goed wil je het leven hebben? We zijn als eerste naar de floating market geweest, die helaas niet echt dreef, want het is droge tijd, waardoor het water niet diep genoeg is. Toch leuk om even gezien te hebben, al is het erg toeristisch. Heel Inle meer is erg toeristisch. We hebben in de afgelopen dagen al meer Nederlanders gezien dan in de afgelopen maanden. Na de floating market zijn we naar de bekende weverijen geweest. In de stadjes om het Inle meer worden nog allemaal ambachten beoefend. Heel het dorpje doet dan hetzelfde. Zo was er een vissersdorpje, rummakerij dorpje, weverijdorpje etc. We hebben ook de botenmakerijen gezien en de rummakerij. De rummakerij was eigenlijk van de route af en toeristen gaan hier normaal gesproken niet naartoe, maar wij wilden dat graag zien en dat zou hij wel regelen. Heel grappig om te zien hoe iemand in een kamertje achter zijn huis op een provisorische manier rum maakt van rijst. Ik vond de boottocht daar ook erg mooi, aangezien je niet de hele tijd allemaal andere boten met toeristen zag. Ook hebben we een cheroot maker gezien. Dit zijn sigaren die ze hier in Myanmar veel roken. Vooral de oude vrouwen met een hele grote cheroot geven een heel grappig beeld. Na een lekkere lunch zijn we doorgegaan naar de floating gardens. Deze dreven, in tegenstelling tot de markt, wel echt. Als afsluiting zijn we naar het jumping cat monestry gegaan. Helaas bleken de katten al een aantal jaren niet meer te springen… Er waren dus een aantal dingen die niet helemaal uitpakten, zoals verwacht, maar ik vond het toch een hele leuke dag en een hele mooie tocht.

29-03-2015
Ons laatste dagje bij het Inle meer is alweer aangebroken. We besloten om weer fietsen te huren en naar de vijfdagen markt te rijden. Dit is een markt die elke dag wisselt van dorpje en dan na 5 dagen weer bij het eerste dorpje komt. Het was een uurtje fietsen naar de markt. Het was een leuk marktje. Een gedeelte was heel toeristisch, maar gelukkig niet alles. We hebben ook nog even lekker aan de waterkant gezeten en zijn toen aan de terugweg begonnen. Op de terugweg kwamen we langs een wijnmakerij. We besloten om daar ook een kijkje te nemen. Dat was nog een hele opdracht, want de wijnmakerij lag hoger op de bergen, waardoor we eerst nog een heel stuk stijl omhoog moesten. Daar aangekomen bleken er niet echt toeren te zijn. We hebben zelf even rondgekeken en toen maar meegedaan met de wijnproeverij in het restaurant. De wijn was niet bepaalt lekker, maar je had er een mooi uitzicht en het was een leuke ervaring. Terug aangekomen in ons dorpje was het na een lekkere lunch alweer tijd om met de taxi naar het vliegveld te gaan. Na een heleboel vertraging kwamen we uiteindelijk toch weer veilig aan in Mandalay en konden we weer lekker in ons eigen bedje gaan slapen.

30-03-2015
Vandaag weer de gewoonlijke lessen gegeven. Er waren een aantal “speciale dingen”. Zo zijn we met Yi Mon mee geweest naar de night market. In Pyin Oo Lwin zijn we ook naar de nacht markt geweest, maar dat was heel anders dan dit. Deze markt bestond uit drie gedeeltes: groenten, bloemen en vis. Eerst gingen we met zijn allen naar de groente. Toen de groentes gekocht waren, was het tijd om de vis voor de lunch te gaan halen. Sharon en ik hadden het al snel gezien op het visgedeelte en zijn gaan rondlopen op de groente en bloemengedeeltes. Met volle manden gingen we weer terug naar het Golden house. Ik moest meteen door naar de lessen voor de leerkrachten die ik in de avond heb. Ik vind dit hele leuke lessen. In het begin vond ik het erg spannend, want de leerkrachten zijn allemaal ouder dan ik, maar er is een hele fijne sfeer en ze willen heel graag leren. Na de les zijn we weer terug gegaan naar het Golden house, want ik had in al mijn survivalpakketten voor Myanmar een heleboel gezichtmaskertjes gekregen en het leek ons leuk om deze samen met de kinderen te gebruiken. Je begrijpt al dat gaf een heleboel gegiechel en geknoei, maar het was supergezellig. Voor we het wisten was het alweer 10 uur en besloten we om snel naar bed te gaan en de kinderen ook naar bed te laten gaan.

31-03-2015
Vandaag maar weer eens lekker vroeg opgestaan om te gaan zwemmen. De andere meiden verklaarden me voor gek toen ik om 6 uur opstond, dus ik ging maar weer in mijn uppie op pad. We hebben het er al over gehad en de volgende keer is het wel leuk om een kind mee te nemen. Heerlijk gezwommen. Het was dit keer drukker dan de vorige keer, maar nog steeds rustig genoeg om je eigen gang te gaan.
We vinden het leuk om de kinderen van het Golden House af en toe een beetje te verwennen. Dit kan al door de makkelijkste dingen, zoals ze meenemen naar de supermarkt. Daarom wil ik ze ook graag een keer meenemen naar het zwembad. Met deze instelling hebben we vanavond drie meiden meegenomen naar de Mandalay Hill en mee uit eten genomen bij Queens (dit is voor hun een wat netter restaurant). We hebben echt een superleuke avond gehad en de kinderen vonden het ook super leuk. We hebben zo gelachen en gek gedaan.

01-04-2015
De laatste maand dat we in Myanmar zullen zijn is alweer aangebroken. Wat gaat de tijd toch snel. Elke en ik zijn vanochtend heel vroeg opgestaan (5.30), omdat we van Ollie zijn scooter mochten lenen en hem wilden uitproberen terwijl de wegen nog rustig zouden zijn. Elke heeft in Nederland al vaker scooter gereden, maar dit was een iets ander model, dus oefenen is dan wel even fijn. Met zijn tweeën gingen we op pad. Het was heel grappig om de reacties van de mensen te zien. Twee witte meiden die op een scootertje door Mandalay heen rijden. Met uitpuilende ogen werden we nagekeken. We zijn richting de Yankin Hill gereden. Dit was een mooi rustig stukje met meer natuur. En nu kunnen we eindelijk weer iets van ons lijstje afstrepen, want we hebben een aap gezien!
Vervolgens zijn we gaan ontbijten bij een heel leuk theehuis in de buurt van de school. De eigenaar van het theehuis houdt heel erg van buitenlanders en is ons altijd heel dankbaar als we naar Myanmar komen om les te geven. Vandaar dat buitenlanders daar nooit hoeven te betalen. Heel leuk natuurlijk, maar we voelen ons dan best bezwaard, want we willen graag betalen, dus toen we binnenkwamen zeiden we meteen al dat we kwamen eten, maar alleen als we mochten betalen. Waren we klaar met eten, kwam er weer iemand naar ons toe om te vertellen dat we niet hoefden te betalen. Na veel overlegt te hebben, hebben we een donatie kunnen doen, want de eigenaar is zo aardig dat hij ook altijd geld doneert aan omliggende weeshuizen. Betalen mochten we niet, maar een donatie werd na veel moeite geaccepteerd. Dat konden ze natuurlijk niet onbeloond laten, dus met allemaal koekjes en lekkers gingen we weg, want het is onbeleefd om dat dan niet aan te nemen. Dit hebben we meteen naar Yi Mon gebracht, zodat ze het kon uitdelen aan de kinderen van het Golden House.

02-04-2015
Vandaag weer lekker vroeg opgestaan, want ik ging samen met een jongetje van het Golden House zwemmen. Ik had juist expres een jongetje gekozen dat geen Engels kan, want de kinderen die goed Engels kunnen worden naar mijn idee vaker voor zulke dingen uitgekozen. Dus met hem achterop naar het zwembad gefietst. Ik had het aan Yi Mon gevraagd en die zei dat hij met mij mee kon gaan zwemmen en dat het geen probleem was etc. Heel grappig om dan te ontdekken dat hij eigenlijk niet kan zwemmen. Er zit gelukkig ook een gedeelte in het zwembad waar je kunt staan, dus we hebben ons prima vermaakt, maar hij kon naast de standaard bewegingen die je maakt om niet te verdrinken niet echt zwemmen al vond hij het heel leuk om onderwater te gaan. Op de terugweg nog lekker gegeten bij een theehuis en toen was het alweer tijd voor mij om les te gaan geven bij de etnical girls.
In de avond zijn we uit eten geweest met Lena, Lea en Amanda (een nieuwe Duitse vrijwilligster die sinds gisteren hier is). Was een gezellige avond. We vinden het heel leuk dat Amanda er is, want ze is heel aardig en zal hier ook zijn met het waterfestival. De rest van de vrijwilligers is dan allemaal weg, dus het is leuk dat er toch nog iemand anders is om iets gezelligs mee te gaan doen.

Liefs,
Sacha

• 04 April 2015 - 15:36

Benthe:

Hee Sas,

Jeetje wat een verhalen steeds! Superleuk om te lezen.
    Nu ik dit zo lees krijg ik spontaan zin om ook weg te gaan!
    Geniet er nog van samen en zorg maar dat je nog veel meer van die, ongetwijfeld lange, lijst af kan strepen.
    En iedere dag zo vroeg opstaan... wie had dat gedacht haha. Dat wordt uitslapen als je weer terug bent ;)

xx tot over een maand alweer!